Bra att veta inför kanotskolan

Frånvaro

Vi önskar att ni anmäler ev frånvaro till kanotskolan@luleakajakklubb.se. Vi meddelar ansvarig ledare på plats så att gruppledarna vet att personen saknas. Om person saknas utan att frånvaroanmälan har gjorts ringer vi upp er vårdnadshavare för att kolla att allt är ok.

Kontakttelefon under kanotskolan

Vuxenansvarig för kanotskolan går att nå på följande nummer (publiceras senare). Enligt ovan hänvisar vi dock till kanotskolan@luleakajakklubb.se för att rapportera ev frånvaro.

Fika och vatten

Det kan vara bra att deltagarna har med något att fika under dagen, ex. en smörgås eller en frukt. Ta även med en vattenflaska och påminn om att dricka under dagarna.

Kläder & solskydd

Kläder efter väder är en gångbar huvudinriktning. Ta med ta med minst 1, gärna 2, ombyten!

Underställ är optimalt att paddla i. Vid kallt väder kan det vara skönt med dubbla underställ, en tunnare vindjacka eller en vanlig t-shirt att dra över understället och en tunnare mössa. Är det varmt ute funkar det utmärkt att paddla i ett par badshorts eller liknande. Vi är ute även om det regnar så packa med en regnjacka vid risk för regn.

Våtdräkt funkar att paddla i om den sitter bra men används vanligtvis inte i någon större utsträckning.

Vi rekommenderar att ni märker era kläder!

Det springs och leks även en hel del på land under Kanotskolan, så springskor är bra. Väl i kajaken får skorna vara kvar på bryggan/land.

Solen tar ordentligt denna period och speciellt när vi är på vattnet, kom ihåg solskyddet!

Flytväst och simkunnighet

Vi har flera flytvästar i olika storlekar så det finns inget behov av att ta med egen. Som säkerhetskrav vill vi att alla deltagare ska kunna simma minst 200 meter.

Vi ställer aldrig in

Även om vädret inte är med oss ställer vi aldrig in en kanotskoledag. Vid åska paddlar vi inte ut på vattnet men löser då istället någon aktivitet inomhus.

Säkerhet

Säkerheten är viktig och alla ledare har innan kanotskolan fått utbildning i vad de behöver tänka på och göra för att skapa en trygg och säker miljö under kanotskolan. Väl på vattnet är flytväst ett absolut krav, både för deltagare och ledare. Vattentemperaturen börjar närma sig ok nivåer men den mesta paddlingen kommer att ske nära land, det underlättar vid tippning.

Vid behov kommer vi att ha en följebåt ute på fjärden för att kunna assistera vid ev tippning.

Vad gör vi under dagarna?

Framförallt så gör vi såklart det vi tycker är allra roligast och är som allra bäst på - paddla! Deltagarna får testa flera olika kanotmodeller; sprintkajaker (både K1, K2 och K4), Polokajaker, Canadensare och kanske även havskajak.

Till en början håller vi oss främst på Björkskatafjärden och utforskar närområdet, en sväng ner genom Lulsundskanalen eller upp mot Porsön. I takt med att deltagarna lär sig allt mer paddlar vi mot Sinksundet eller lyfter över dammen i Lulsundskanalen och tar oss ut till Skurholmsfjärden och kanske en sväng in i hamnen om väder och vind tillåter.

Vi utgår från Svenska Kanotförbundets koncept PaddlePower Länk till annan webbplats..

Vår miljö är vår arena

Miljön är vår arena och under kanotskolan vill vi både vara goda förebilder och bidra med kunskap och ett ökat miljöengagemang. Det når vi genom att vara i en trygg miljö, utveckla vår komptetens och lära oss att hantera kanot och paddel på vattnet samt aktivt göra saker som får oss att uppmärksamma och notera olika delar av vår närmiljö. Det kan handla om att plocka upp skräp, uppmärksamma och resonera om olika växter, djur och annat som finns i vår närmiljö.

Vi vill även slå ett slag för hållbart resande till och från Kanotvägen 14. Det finns fina cykel- och gångvägar hela vägen fram till klubben, LLT-buss stannar endast ett stenkast ifrån och vi uppmuntrar samåkning om bil krävs.

Samarbete med SISU Idrottsutbildarna

All vår utbildning inom LKK görs i samarbete med idrottens eget studieförbund SISU Idrottsutbildarna Länk till annan webbplats.. Inte minst de utbildningsinslag som en två veckors kanotskola innebär, såklart att lära sig grunderna i paddling med allt vad det innebär men även att lära att ex. samsas i en grupp, ta hand om och respektera varandra, leka tillsammans etc.

Fortsätt paddla med oss efter kanotskolan

Efter kanotskolan är ni varmt välkomna att fortsätta paddla med oss. Vi har barn- och ungdomsträningar hela sommaren med avslutning runt mitten av september. Mer info delas ut under slutet av kanotskolan eller titta i kalendern för kanotskolan.

Publicerad: 2023-04-04

Senast uppdaterad: 2024-03-11