Gå till innehåll
Luleå Kajakklubb

Kanotskolan 2023: anmälan öppen

Kanotskolan - Luleå Kajakklubbs och Luleå Kanotpoloförening Isbrytarnas årligen återkommande höjdpunkt varvar nu upp inför 2023. Idag, den 5 april, öppnar anmälan upp och vi välkomnar dig i åldern 8-15 år som är taggad på två veckor med paddling!

Mer information om kanotskolan samt länk till anmälan hittar ni här: kanotskolan 2023

För vem?

För dig som:

• är mellan 8-15 år
    • Vi vill betona att kanot är en utmärkt sport att börja med även som 13-15-åring.
  • kan simma 200 m
    • ett säkerhetskrav som vi håller hårt på. Har du inte hunnit lära dig simma ännu - träna på och lär dig så kommer du ner till klubben sen, det fixar du!
  • aldrig har paddlat/paddlat litegrann/paddlat mycket
    • vi anpassar verksamheten så att det passar både nybörjare och mer vana paddlare

När?

Förmiddagar eller eftermiddagar måndag till torsdag vecka 24-25. Vanligtvis brukar en grov indelning göras där de yngsta grupperna har aktivitet mellan 09.30-12.15 och de äldsta grupperna mellan 13.00-15.45, det avgörs slutligen av hur deltagargruppen ser ut i sin helhet.

Vad?

Framförallt gör vi såklart det vi tycker är allra roligast och är som allra bäst på - paddla! Deltagarna får testa flera olika kanotmodeller; sprintkajaker (både K1, K2 och K4), polokajaker, canadensare och kanske även havskajak.

Till en början håller vi oss främst på Björkskatafjärden och utforskar närområdet, en sväng ner genom Lulsundskanalen eller upp mot Porsön. I takt med att deltagarna lär sig allt mer paddlar vi mot Sinksundet eller lyfter över dammen i Lulsundskanalen och tar oss ut till Skurholmsfjärden och kanske en sväng in i hamnen om väder och vind tillåter.

Vi följer Svenska Kanotförbundets koncept PaddlePower Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., ett uppskattat upplägg som utgår från ett antal huvudområden där olika moment ska klaras av/prövas på.

Ledare

Klubbens egna aktiva ungdomar är de som leder kanotskolan. De äldsta är anställda via kommunens feriejobb, de yngre anställs som hjälpledare via klubben.

Inför kanotskolan deltar alla kommande ledare i en utbildning där vi går igenom ledarskap, pedagogik, värdegrund, säkerhet och organisation. Utöver ledarna har vi alltid en vuxen som är ansvarig på plats.

Endast 100 platser

Vi har endast 100 platser totalt. De 80 första platserna kommer att fyllas med först-till-kvarn-principen. Därefter kommer en kölista att bildas från vilken vi kommer att plocka de resterande 20 platserna med utgångspunkt att få så bra balans i grupperna utifrån bl.a. ett köns- och åldersperspektiv. Om vi t.ex. har en övervikt av killar kommer vi att prioritera tjejer eller om vi har väldigt många i de yngsta grupperna kommer vi att prioritera äldre deltagare. Vi kommer tyvärr inte att ha möjlighet att ta emot fler än 100 deltagare.

Kostnad

• Anmälningsavgift: 1100 kr (inkl. medlems- och aktivitetsavgift i LKK 2023).
  • Avgiften faktureras av Luleå Kajakklubb inför kanotskolan.
  • För redan befintliga medlemmar i LKK blir totalsumman av medlemsavgift, aktivitetsavgift och kanotskolan 1100 kr.

I anmälningsavgiften ingår medlemskap i Luleå Kajakklubb för hela 2023 samt lån av kanot, paddel och flytväst. Efter Kanotskolan är ni varmt välkomna att fortsätta att delta i vår verksamhet.

Funderingar?

Vi hoppas att denna information ger en del svar. Mer info om Kanotskolan hittar ni även här Länk till annan webbplats.. Har ni ytterligare funderingar är ni välkomna att höra av er på kanotskolan@luleakajakklubb.se.

Publicerad: 2023-04-05

Senast uppdaterad: 2023-04-18