Årsmötet 2025 - tack för engagemanget!

35 personer fyllde samlingsrummet, genomförde tillsammans ett fint och engagerat årsmöte och såg till att klubbens 90:e verksamhetsår formellt sattes igång!
Ett härligt sorl fyllde klubben under torsdagskvällen när medlem efter medlem fyllde samlingsrummet, tog för sig av 90-årstårtorna och därefter slog sig ner för att tillsammans genomföra årsmötet 2025.
Det gick bra! Mötet tog sig igenom den klassiska dagordningen och la såväl 2024 till handlingarna som beslutade om verksamhetsplan och budget för 2025. Ett gäng nya personer valdes till nya roller inom föreningen. Anna Martinsson tar över rollen som ordförande. Hon får kompetent sällskap i styrelsen med en god blandning av styrelsedebutanter och de med någar års erfarenhet; Anna Lindahl och Anna Modig valdes in som nya ledamöter. Thomas Andersson och Emil Welin valdes för ytterligare en tvåårsperiod och Johan Wenngren fick ett till år som suppleant. Sedan tidigare har Sten Ek och Emil Welin ett år kvar på sitt tvååriga ledamotsuppdrag.
Ett extra glädjande inslag var motionen från ungdomssektionen där de föreslog att ungdomssektionen framöver dels ska få en årlig budget att använda och dels att den budgeten för 2025 ska uppgå till 7 000 kr. Årsmötets högsta acklamation röstade ja för den motionen med stor entusiasm!
Det viktiga föreningsengagemanget!
Ett återkommande inslag under flera punkter var klubbens sätt att bedriva verksamheten på de två senaste åren. I korthet har styrelsen medvetet bantat mötesfrekvensen och har enbart fyra styrelsemöten per år. Det huvudsakliga ansvaret för styrelsen utgörs av att ha god koll på föreningens ekonomi samt att säkerställa att föreningen uppfyller sina administrativa skyldigheter.
Därutöver ska styrelsen enbart verka som beslutsstöd åt utsedda arbetsgrupperna (Kanotskolan, Uthyrning, Sponsring och försäljning, Anläggning, Racing, Medlemsaktiviteter, Utbildning). Det är i dessa arbetsgrupper som föreningens verksamhet sker och de medlemmar som ingår i olika arbetsgrupper är ansvariga för att genomföra planerad verksamhet utifrån tilldelad budget. Arbetsgrupperna har ett tydligt mandat att genomföra och utveckla den verksamhet som tillhör respektive arbetsgrupp.
Med detta arbetssätt sprider vi de olika insatser vi vill och behöver göra på fler personer under ett verksamhetsår. Den stora arbetsinsatsen genomförs i de olika arbetsgrupperna och inte av några få personer i styrelsen. Att fylla arbetsgrupperna med engagemang är en central framgångsnyckel i klubbens verksamhet. Det kom fram vid flera tillfällen under årsmötet, t.ex. i samband med beslut om klubbens medlemsavgifter. Om vi fortsätter att vara duktiga på att jobba tillsammans och säkerställa att klubbens genomför olika insatser för att dra in pengar har vi en god möjlighet att hålla nere avgifterna för att delta i verksamheten. Vi börjar få rätt bra snurr på flera av arbetsgrupperna och ser att det funkar! Det förutsätter dock att vi kontinuerligt jobbar med att fylla på med personer som idag inte har någon koppling till en arbetsgrupp och på så sätt hela tiden utvecklar klubbens verksamhet samtidigt som vi blir allt fler som lär oss och förstår hur klubbens olika delar fungerar.
Nu ser vi framemot ett roligt och inspirerande 2025 - vi ses på klubben!