Gå till innehåll
Luleå Kajakklubb

Luleå Kajakklubb stolt stipendiat!

Som en av 30 idrottsföreningar i Sverige tilldelas Luleå Kajakklubb föreningsstipendiet från Tore A Jonassons stiftelse, som i år la särskild vikt på föreningar som erbjuder unga att bli ledare och som ger de unga ledarna möjlighet att utvecklas i sin ledarroll.

Tore A Jonassons långa liv förgylldes av ett genuint konstintresse och ett lika genomgripande idrottsintresse. Konstsalongerna och idrottsplatserna var hans arena. Lördag den 17 februari tilldelas 30 idrottsföreningar stipendier om 100 000 kronor vardera och fem konstnärer tilldelas 300 000 kr vardera från Tore A Jonassons Stiftelse.

Idrottsstipendierna från Tore A Jonassons stiftelse delas ut till föreningar som tar tillvara på engagemang, är välkomnande och erbjuder en verksamhet för en bred målgrupp.  Årets stipendier fokuserar på idrottsföreningar som utvecklat sin verksamhet för att möjliggöra ungas delaktighet och engagemang i föreningen. Särskild vikt läggs vid föreningar som erbjuder unga att bli ledare och som ger de unga ledarna möjlighet att utvecklas i sin ledarroll.

En av dessa 30 idrottsföreningar är alltså Luleå Kajakklubb, vars verksamhet passade årets inriktning med ungt ledarskap klockrent. LKKs årliga kanotskola har pågått i decennier och utgör, förutom en given rekryteringsplattform av aktiva, en plantskola för unga ledare. Från ca 13 års ålder ges klubbens unga aktiva möjlighet att gå ledarutbildning och få en första ledarroll under kanotskolan. I takt med stigande ålder ökar ansvaret och ungdomarna växer som både individer och ledare. Många av ledarna fortsätter sedan som ledare på olika nivåer inom föreningen och får även med sig värdefulla erfareheter och kunskaper för livet.

Luleå Kajakklubb riktar ett stort tack till Tore A Jonassons stiftelse, och givetvis till alla våra fantastiska unga ledare som tillsammans bidrar till att möjliggöra idrotts- och paddlingsglädje - tack!

Publicerad: 2024-01-08

Senast uppdaterad: 2024-01-08