I samverkan med Hiking the North kommer Luleå Kajakklubb att genomföra nedanstående utbildningar i havskajak och kanadensare under 2024.

Du anmäler dig via länkarna under respektive kurs (länkarna publiceras 19 april 2024).

Utöver aktuella datum finns möjlighet att genomföra utbildningar i havskajak och kanadensare på uppdrag för grupper om ca 6-12 personer. Hör av dig till mikael.blom@luleakajakklubb.se om du skulle vara intresserad så löser vi det.

Vårt mål är att du är en trygg och säkerhetsmedveten paddlare efter att ha gått en kurs hos oss.

Detta mål säkerställer vi genom att tillhandahålla kompetenta och certifierade instruktörer samt kurser med relevant innehåll och tillräcklig längd för att hinna lära dig det du behöver kunna. I alla våra kurser ingår individuell coachning för din vidare utveckling.

Kursutbud 2024

Havskajak grundkurs 1 (EPP Gul)

Datum: 25 maj och 16 juni 2024
Pris: 950 kronor (behöver du hyra kajak + 300 kronor)

Kursen är en heldag (8 timmar) och riktar sig till dig som är nybörjare. Vi håller till på lugnt vattnen intill Luleå Kajakklubb. Du behöver inga förkunskaper för att delta. Det är bra om du provat på att paddla kajak någon gång tidigare. Målet är att du efter kursen ska ha tillräckliga kunskaper för att på egen hand kunna göra säkra dagsutflykter på lugna vatten.

Kursen omfattar paddelpassets gula nivå. Är du intresserad av att veta vilka moment som ingår. Se kanotförbundets hemsida:

Länk till kanotförbundets hemsida gul nivå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Efter genomförd kurs (med godkänt resultat) får du Kanotförbundets gula paddelpass som ett bevis på dina kunskaper.

Havskajak grundkurs 2 (EPP Grön)

Datum: 1-2 juni 2024
Pris: 2.450 kronor (behöver du hyra kajak + 450 kronor)

Kursen är två heldagar (2x8 timmar) under en helg och riktar sig till dig som provat på paddling och nu vill lära dig mer. Kanske har du gått vår grundkurs 1 eller så har du paddlat en del på egen hand. Du vill nu utveckla din paddlingsteknik i havskajaken och kunna planera och genomföra säkra, längre turer inomskärs. Eller kanske ta ett grönt paddelpass för havskajak.

Målet med kursen är att lära sig grunderna i de moment som ingår i paddelpassets gröna nivå. Är du intresserad av att veta vilka moment som ingår. Se kanotförbundets hemsida:

Länk till kanotförbundets hemsida grön nivå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Examination för grönt paddelpass bokas som ett separat tillfälle. Det är lämpligt att öva momenten en tid efter denna kurs innan man är mogen för en examination.

Examination GRÖNT paddelpass HAVSKAJAK

Datum: 15 juni
Pris: 950 kronor (behöver du hyra kajak + 250 kronor)

Examination av de moment och kunskapskrav som ingår på den gröna nivån för havskajak. Riktar sig till dig som gått grundkurs 2 havskajak och hunnit få lite rutin samt känner dig mogen för att examinera dina kunskaper. Alternativt till dig som skaffat dig motsvarande kunskaper på annat håll och vill examinera dig.

Grönt Paddelpass är förkunskapskrav för Kanotförbundets utbildning till Havskajakledare 1 samt motsvarar "Vått kort" i Norge. Det är på många platser ett krav för att få hyra kajak. Examinationen genomförs som en paddeltur på ca 4-5 timmar på relativt lugnt vatten med inslag av teknik- och badövningar.

Länk till kanotförbundets hemsida grön examination Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

I priset ingår utfärdande av europeiskt paddelpass på grön nivå för havskajak. Förutsatt att du klarar examinationen.

Kanadensare grundkurs 1 (EPP Gul)

Datum: Två kvällar 3 och 5 juni 2024
Pris: 950 kronor (behöver du hyra kanadensare + 300 kronor)

Kursen är fördelad på två kvällar (18.00-21.30) och riktar sig till dig som är nybörjare. Vi håller till på lugnt vatten intill Luleå Kajakklubb. Du behöver inga förkunskaper för att delta. Målet är att du efter kursen ska ha tillräckliga kunskaper för att på egen hand kunna göra dagsutflykter i kanadensare på lugna vatten.

Kursen omfattar paddelpassets gula nivå. Är du intresserad av att veta vilka moment som ingår? se Svenska kanotförbundets hemsida:

Grundläggande Säkerhet & Räddningsteknik (GSRT)

Datum: 26 maj 2024
Pris: 1.850 kronor

En heldagsutbildning (8 timmar) för dig som är verksam på eller kring vattnet. Exempelvis ledare och lärare eller den som vill öka säkerhetsmedvetandet i sin paddling. Utbildningen är generell för alla typer av kanoter vilket innebär att vi kommer att använda både kajaker och kanadensare. Utbildningen erbjuder både praktisk träning av räddningstekniker på vattnet och teoretiska kunskaper. Vi övar på att skriva en säkerhetsplan och göra riskanalyser inför en aktivitet. Efter kursen kommer du ha en bättre förståelse för säker paddling, hur du förebygger incidenter och åtgärdar dem om de skulle inträffa.

Se följande länk för mer information:

Länk till kanotförbundets hemsida grundläggande säkerhetsutbildning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad: 2022-08-16

Senast uppdaterad: 2024-04-18

Författare: Thomas (Efternamn saknas)