Kanotskolan

Välkommen till kanotskolan i Luleå

I samband med sommarlovets inledning arrangerar Luleå Kajakklubb och Luleå Kanotpoloförening Isbrytarna årligen "Kanotskolan". Kanotskolan vänder sig till barn och ungdomar i åldrarna 8 till 15 år som är sugna på paddling, kompisar och lek både på land och i vattnet.

Luleås kanotskola har arrangerats sedan början av 1990-talet och är en av Sveriges största. Årligen deltar närmare 100 barn och ungdomar under ledning av 20-talet ledare. Kanotskolan är både LKKs och Isbrytarnas främsta rekryteringsaktivitet och även en viktig ledarskola.

Upplägg

Kanotskolan följer Svenska Kanotförbundets koncept PaddlePower. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ett uppskattat upplägg som utgår från ett antal olika moment som ska klaras av/prövas på inom fem olika huvudområden:

• Kanotskills – hur du för fram och manövrerar kanoten
  • Säkerhet – kunskap om säker paddling, praktiska moment ingår
  • Utrustning – kunskap om och hur du hanterar materialet på bästa sätt
  • Idrottsskills – idrottsallmänna delar som uppvärmning och tävlingsmoment
  • Miljö – dels hur vi agerar i vår natur, exempelvis Allemansrätten, dels i ett socialt sammanhang med våra kompisar på klubben

Ledare

Klubbens egna aktiva ungdomar är de som leder grupperna på kanotskolan. De äldsta är anställda via kommunens feriejobb, de yngre anställs som hjälpledare via klubben. Att vara ledare på kanotskolan är en utvecklande merit och en viktig del i klubbens arbete med att ge möjligheter för våra ungdomar att utvecklas som ledare.

Inför kanotskolan deltar alla ledare i en utbildning där vi går igenom ledarskap, pedagogik, värdegrund, säkerhet och organisation. Utöver ledarna har vi alltid en huvudansvarig över 18 år samt 1-2 vuxna på plats varje dag.

Publicerad: 2022-08-16

Senast uppdaterad: 2024-03-11

Författare: Thomas (Efternamn saknas)