Tävling i Skellefteå 12-13 augusti

Den 12-13 augusti är det dags för en av årets höjdpunkter - Boliden Silver Cup samt Älvsloppet i Skellefteå! Anmälan sker via länk senast måndag den 7 augusti.

Skellefteå Kanotklubb bjuder in till tävlingar helgen 12-13 augusti! En mycket lämplig tävling för både nybörjare och mer rutinerade kanotister. Passa gärna på att fråga ledarna vid kommande träningar om ni har några funderingar.

Anmälan

Sista anmälningsdag måndag 7 augusti via följande länk: Anmälan, Skelleffteå 2023 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Möte inför Skellefteå - tisdag 8/8, kl.19.30

Efter träningen på tisdag den 8/8, kl.19.30, samlas vi för ett informations/föräldrarmöte på klubben. Då tar vi mer detaljerad information och fördelar även de arbetsuppgifter som vi behöver lösa för att få helgen att flyta på bra.

Boende

Tävlande i barn-, ungdoms-, junior- och seniorklasserna bor på ett närliggande dagis tillsammans med några medföljande ledare och föräldrar. Vuxna motionärer brukar lösa eget boende.

Som alternativt boende rekommenderar vi;

• Scandic Skellefteå
  • Skellefteå Camping
  • Tälta, ställa upp husvagn/husbil med eller utan el vid tävlingsområdet. Detta bokas isf i samband med anmälan.

Mat

Skellefteå kommer att sälja lunch 90 kr/måltid. För de tävlande ingår luncher i anmälan. Övriga medföljande löser lunch på egen hand.

Middag på lördag samt frukost på söndag fixar vi tillsammans i Skellefteås klubbhus.

Egenavgift

Alla deltagare faktureras en egenavgift på 250 kr. I egenavgiften ingår anmälningsavgift, boende samt alla måltider.

Tävlingarna

Vi kommer att köra K1, K2 och K4 och försöker göra vårt bästa i alla lopp.

Barn upp i klassen ”H/D12” (födda 2011 och senare) paddlar 100 m och 200 m. Ungdomar i klassen H/D14 och äldre paddlar 200 m och 500 m. Preliminär starttid är kl 11 på lördag.

Älvsloppet på söndag är ca 5,5 km för barn och ungdomar upp till H/D14 (födda 2009 och senare) samt 12 km för H/D16 och äldre i svag medström, vilket gör den lätt att paddla. Preliminär start är kl 10. Motionsklass genomförs på båda distanserna, så även föräldrar kan vara med.

Transport
Transport löser var och en själv. Tävlingsplatsen är Kanotudden, Ursviken 12 km öster om centrala Skellefteå
.

Samling kl 9.30 på tävlingsområdet i Skellefteå. Då packar vi ner kajakerna och ställer i ordning tältet. (OBS! taket ska alltid vara på tältet, även i packväskan, ta inte bort taket bara väggarna.)

Packning

Vi packar alla kajaker på fredagden 11/8, kl.16.00. Vi kommer att fylla det stora släpet (FKP142, totalvikt är 900 kg) och vid behov använda även det lilla släpet (DEZ521, totalvikt är 750 kg). Troligtvis räcker det med det stora samt att några kajaker lastas på biltak.

Vi behöver föräldrar som kan dra ner släpet/släpen. Ersättning med 12,50 kr/mil utgår.

Se till att ni märker paddlar o flytvästar med tejp eller namnlapp.

Efter lördagens lopp packar vi kajakerna på släpet så att vi kan dra upp dem till startplatserna för Älvsloppet på söndagen.

Direkt efter Älvsloppet på söndagen så packar vi igen och kuskar hemåt efter lunch och prisutdelning. Alla samlas på klubben hemma i Luleå och hjälper till att lasta av alla kajaker.

Vädret & Kläder

Kolla prognosen innan och ta med kläder efter väder. Keps/solbrillor kan vara bra att ha när man är ute en hel dag. Tävlande behöver flera ombyten och varma överdragskläder att ha på mellan loppen.

Tider

Första start är beräknad till kl.11.00 på lördagen. Vi siktar på att vara på plats ca 09.30 för avlastning, uppvärmning och sen race.

På söndagen går starten i Älvsloppet kl.10.00.

Prisutdelning

Prisutdelning för alla klasser är på söndag em ca kl 12.30.

Luleå Kajakklubbs facebook-grupp

Skulle det finnas behov av information under helgen använder vi oss av klubbens facebook-grupp, gå gärna med där om ni ej redan gjort det: https://www.facebook.com/groups/237021196340145 Länk till annan webbplats.

Ta med campingstol eller picknickfilt, kikare och heja på alla barn!

Vi behöver hjälp med:
- föräldrar som kan köra ner släpen
- 1 förälder som kan handla frukost
- 4 föräldrar som ställer upp tältet